Nederland vervult als toegangspoort tot het Europese binnenland een belangrijke rol als knooppunt en doorvoerland voor zowel civiel transport (o.a. landbouw, voedsel en grondstoffen) als militair transport. Bij militair transport gaat het vooral om (grensoverschrijdend) NAVO-transport over zee/water, spoor, weg en via de lucht.
Staatssecretaris Aartsen(Openbaar Vervoer en Milieu): “Infrastructuur en spoor zijn onmisbaar voor de verdediging van ons continent. Zonder goede spoorverbindingen loopt onze verdediging vast en is onze defensie kwetsbaar. Onze infrastructuur moet paraat en weerbaar zijn. Daarvoor moeten we goede afspraken maken met onze partners: de NAVO en belangrijke partnerlanden zoals Duitsland en Polen.”
Infrastructuur geschikt voor dual use
Nederland treft voorbereidingen om de infrastructuur (spoor, weg, havens, binnenvaart en luchtvaart) geschikt te maken voor militair gebruik en om grootschalig militair transport zo onbelemmerd mogelijk doorgang te laten vinden.
Het uitgangspunt hierbij is dat het transport over alle transportnetwerken ‘dual use’ blijft. Dat houdt in dat infrastructuur naast militair gebruik ook zo lang mogelijk beschikbaar blijft voor civiel gebruik. En dat de maatschappij zo goed als mogelijk door kan blijven draaien in crisissituaties.